Cawangan JPJ diarah turunkan notis ‘tiada lagi cukai jalan fizikal’, pelekat masih dikeluarkan – Loke

Cawangan JPJ diarah turunkan notis ‘tiada lagi cukai jalan fizikal’, pelekat masih dikeluarkan – Loke

Cawangan JPJ yang telah meletakkan notis menyatakan cetakan fizikal cukai jalan untuk kenderaan persendirian tidak lagi dikeluarkan oleh jabatan itu diarah untuk menurunkannya serta merta.

Menteri pengangkutan, Anthony Loke berkata, arahan tersebut dikeluarkan oleh pengarah JPJ, Rospiagos Taha kepada cawangan yang menyatakan cukai jalan (atau lesen kenderaan motor, LKM) fizikal tidak akan dikeluarkan lagi bermula 1 Ogos dan pelanggan seharusnya memperbaharui cukai jalan mereka atas talian menggunakan aplikasi MyJPJ.

Mengikut laporan The Star, Loke menyatakan bahawa pelekat cukai jalan masih lagi dikeluarkan. “Beberapa cawangan kehabisan stok dan meletakkan notis cukai jalan fizikal tidak tersedia, tetapi ini bukanlah keputusan polisi. Kami mengambil tindakan pantas setelah mengetahui cawangan kehabisan stok, dan terus memesan stiker baru,” kata beliau.

Cawangan JPJ diarah turunkan notis ‘tiada lagi cukai jalan fizikal’, pelekat masih dikeluarkan – Loke

Beliau berkata, kementerian masih belum menetapkan tarikh muktamad untuk peralihan penuh kepada cukai jalan digital (e-LKM) dan pemilik kenderaan masih mempunyai pilihan untuk terus menggunakan pelekat cukai jalan fizikal. Beliau menambah, statistik JPJ mendedahkan hanya 30% pemilik kenderaan menggunakan cukai jalan digital sekarang.

“Tapi akan tiba waktu kita akan beralih sepenuhnya kepada digital. Tiada keputusan dibuat setakat ini,” kata Loke. Beliau turut menambah bahawa ia mungkin mengambil masa enam bulan ke satu tahun sebelum cukai jalan digital dilaksanakan sepenuhnya.

Pada bulan Februari, Loke mengumumkan pemilik kenderaan persendirian tidak perlu lagi memaparkan cukai jalan pada cermin kenderaan mereka, bermula 10 Februari 2023, dan boleh memilih untuk menggunakan versi digital. Beliau berkata peralihan kepada digital dapat mengurangkan kesesakan di pejabat cawangan JPJ dan kaunter sehingga 80% dan menjimatkan kerajaan sekitar RM96 juta untuk kos pencetakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan MyTukar.