Shell batal tutup 34 stesennya di Sabah tahun depan

Shell batal tutup 34 stesennya di Sabah tahun depan

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor mengesahkan bahawa Shell telah membatalkan rancangannya untuk menutup 34 stesen minyak di negeri tersebut menjelang Januari tahun depan, susulan siri perbincangan dengan kerajaan negeri.

“Kami telah bawa isu ini ke perhatian kerajaan Persekutuan, kami hargai cakna dan keprihatinan kerajaan Persekutuan terhadap situasi di Sabah,” katanya yang turut mengalu-alukan keputusan Shell itu, laporan Bernama.

Kenyataan ini dikeluarkan selepas Shell mengumumkan rancangan penutupan itu pada Jun lalu, mendorong Hajiji untuk bertemu dengan Pengerusi Shell Malaysia, Siti Hurrairah Sulaiman bagi membincangkan perkara berkenaan.

Pada 20 Jun lalu, dilaporkan Shell Timur Sdn Bhd, yang mengendalikan kiosk Shell di Sabah dan Labuan telah mengesahkan ia akan menutup beberapa stesen runcit yang kurang produktif di Malaysia Timur untuk mengekalkan. prestasi syarikat dan semakan akan berterusan. Stesen minyak yang terjejas ialah sepuluh di Tawau, dua di Semporna, enam di Lahad Datu, 12 di Sandakan, dua di Labuan, dan masing-masing satu di Likas, Telipok dan Kuala Penyu. Jika penutupan stesen berkenaan berlaku, hampir 500 kakitangannya bakal hilang pekerjaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan myTukar.