Subaru mungkin kembali ke WRC dengan bantuan Toyota kata presiden FIA, Mohamed Ben Sulayem

Subaru mungkin kembali ke WRC dengan bantuan Toyota kata presiden FIA, Mohamed Ben Sulayem

Ini mungkin berita yang akan menggembirakan peminat Subaru – presiden Persekutuan Automobil Dunia (FIA), Mohamed Ben Sulayem mendedahkan bahawa jenama dari Jepun berkenaan mungkin akan kembali bertanding dalam Kejohanan Rali Dunia (WRC)!

Menurut Mohamed, Subaru mungkin akan kembali ke WRC dengan bantuan Toyota kerana gergasi automotif Jepun berkenaan kini turut memiliki sebahagian kepentingan dalam Subaru, dan perkara ini diberitahu sendiri oleh pengerusi Toyota, Akio Toyoda kepadanya.

“Bukan lagi rahsia bahawa saya dan Encik Akio Toyoda sudahpun membuat satu mesyuarat yang baik, dan saya tanya dia apa yang dia boleh buat [berkenaan untuk membawa lebih banyak pengeluar ke WRC] dan saya mendengar dari seseorang yang begitu berminat. Dan dia memetik Subaru,” kata Mohamed kepada DirtFish di service park Acropolis Rally Greece 2023 semalam.

“Mereka kini memiliki kepentingan dalam Subaru dan mereka akan menyokong inisiatif Subaru untuk masuk. Dan saya rasa seseorang seperti dia, bila dia bercakap, dia bercakap dengan yakin. Saya harap sebahagian dari itu akan berlaku. Saya rasa lebih banyak pengeluar adalah bagus,” tambahnya lagi.

Subaru mungkin kembali ke WRC dengan bantuan Toyota kata presiden FIA, Mohamed Ben Sulayem

Toyota GR Yaris Rally1

Beliau menjelaskan Subaru tidak mempunyai masalah untuk menghasilkan kerangka badan untuk jentera WRC dengan undang-undang Rally1 terkini kerana ia menggunakan casis jenis spaceframe yang boleh dibentuk menjadi mana-mana mannequin produksinya.

Namun apa yang menjadi masalah ialah Subaru tidak mempunyai enjin yang sesuai untuk dipadankan pada jentera Rally1 berkenaan, dan ini yang boleh dibantu oleh Toyota.

“Saya lihat petanda positif dari pengerusi Toyota dalam menyakinkan Subaru dan membekalkan enjin, di mana isu Subaru adalah berkenaan enjin. Ia bukan masalah kereta, ia masalah enjin yang mereka ada. Dan saya boleh tengok tanda yang optimis di situ, sungguh,” kata Mohamed.

Subaru mungkin kembali ke WRC dengan bantuan Toyota kata presiden FIA, Mohamed Ben Sulayem

Jentera-jentera WRC dalam kelas Rally1 kini menggunakan enjin 1.6 liter turbo dengan restrictor berdiameter 36 mm pada unit pengecas turbo, bagi menghasilkan kuasa sekitar 380 hp. Ia digandingkan dengan modul plug-in hybrid binaan Compact Dynamics menampilkan bateri lithium ion 3.9 kWj dan motor elektrik (Motor Generator Unit atau MGU) berkuasa 100 kW (134 hp) dan tork 180 Nm pada gandar belakang, memberikan kuasa keseluruhan 500 hp.

Yang menjadi masalah kepada Subaru adalah jentera-jentera Rally1 ini turut perlu dipadankan dengan kotak gear dan sistem pacuan semua roda dari pembekal yang telah diluluskan oleh FIA, yang memerlukan enjin diletak secara melintang dalam ruang enjin, berbeza dengan enjin jenis boxer pada model-model produksi Subaru yang perlu diletakkan secara menegak.

Apa yang boleh dibantu oleh Toyota, mungkin akan ada enjin Toyota yang sesuai untuk digunakan dalam WRC bakal diberikan pada mannequin produksi dengan lencana Subaru. Sebagai contoh, jentera rali Proton Iriz R5 yang menggunakan enjin 4B11 bukan diambil dari Mitsubishi, tetapi fail homologasi menunjukkan ia adalah dari Proton Inspira.

Subaru mungkin kembali ke WRC dengan bantuan Toyota kata presiden FIA, Mohamed Ben Sulayem

Apa pun kita tunggu sahaja perkembangannya yang mungkin akan didedahkan sendiri oleh Toyota dan Subaru. Atau mungkin akan ada lagi mannequin prestasi yang bakal dihasilkan oleh kedua-dua jenama ini seperti Toyota GR86 dan Subaru BRZ selepas ini?

Subaru memulakan penyertaan penuhnya dalam WRC pada musim 1990 dengan pasukan dan jentera yang dibangunkan oleh firma kejuruteraan British iaitu Prodrive. Namun disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan, operasi Subaru World Rally Crew terpaksa ditutup pada tahun 2008.

Sepanjang 18 tahun pembabitannya dalam kejohanan tersebut, Subaru berjaya meraih tiga gelaran juara kategori pengeluar (1995, 1996, 1997) dan juga tiga gelaran juara kategori pemandu (Colin McRae 1995, Richard Burns 2001 dan Petter Solberg 2003).

Nak jual kereta anda? Jual dengan myTukar.